تفاوت های واحد کیلووات PS و اسب بخار
زمانی که خودروی اسپورت جدیدی عرضه میشود
یکتا از جذابترین مشخصات برای کسان
میزان قدرت تولیدی آن اتومبیل است.
قدرت به عنوان یک هویت عبارت از میزان تند بودن و توانایی
یک اجاره خودرو ارزان در حرکت دادن یک اتومبیل به جلو مطرح است
که این توانایی و اجبار به جنبش جلو به گشتاور تولیدی
پیشرانهی سوختن درونی نیز بستگی دارد.
این موضوع در مهندسی بهطور عمومی میزان “کار”
اتومبیل برای حرکت خوانده میشود؛ ولی در نواحی
گوناگون دانشمند واحدهای یکسانی برای ذکر میزان
توان یک اتومبیل وجود ندارد اما میتوان با به کارگیری
فرمولهای گوناگون واحدها را به یکدیگر تبدیل کرد.
بیایید با هم نگاهی به تفاوت واحدهای مختلف بیندازیم.
کیلووات Kilowatts
1kW = 1.341hp
از عقیده فنی این فرم از اندازهگیری یکسانترین شیوه
محاسبه اجاره ماشین و اندازهگیری قدرت بوده و توسط هر مهندسی
در هرکجای جهان باره استفاده پیمان میگیرد.
وات یک یکتا SI (سیستم بینالمللی) بوده
به این معنی که امثال متر، کیلوگرم، ژول و ثانیه بر مبنای
سیستم متریک شکل گرفته است. وات میزان انرژی ترانسفر شده
در یکتا زمان است که به راستی همان کاری است که پیشرانهای سوختن داخلی اتمام میدهد.
این یکتا اکثراً در نیمکرهی جنوبی زمین باره استفاده پیمان میگیرد
و میتواند بدست گشتاور چرخ در حال گردش و توسط این فرمول محاسبه شود:
کیلووات بیشازپیش در بیان نیرو خروجی پیشرانهها مورد استفاده قرار میگیرد
و تعجبی نخواهیم کرد اگر که در اروپا نیز این یکتا به عنوان استاندارد تعیین شود
اگرچه که شدنی است آمریکاییها خفگی زیادی برای بازدارندگی از این کار وارد کنند.
اگرچه با عرضهی روزافزون خودروهای الکتریکی به کارگیری این واحد افزایش یافته
اما توانایی پیشرانههای الکتریکی با استفاده از کیلووات ساعت kWh ذکر میشود
که به راستی بیانی از توانایی فرآوری تقسیم معینی از قدرت بدست آن پیشرانه است.
اسب بخار HP
این یکتا که توسط پدر اجاره ماشین ارزان در تهران بخار آقای جیمز وات خلق شده
لغایت به امروز هم استعمال داشته و در اکثر نقاط دنیا متعلق
به برای بیان توان خروجی پیشرانه بهرهگیری میشود.
اسب بخار یعنی حمل 14968 کیلوگرم جرم توسط یک اسب
در یک دقیقه و به فاصلهی 30.5 سانتیمتر. هیچکسی نمیداند
که آیا اسبی وجود دارد که بتواند این مقدار از بار را حمل کند یا خیر.
این واحد توان به وات اجازه عدل لغایت مقایسهای مستقیم
بین لوکوموتیو بخار خود و اسبهای معمولی داشته باشد.
الی زمانی که ماشین بخار اختراع نشده بود
بخش اعظم حملونقل در سلطهی اسبها بود.
اسب بخار هنوز هم به عنوان یکتا اصلی نیرو باقی باقیمانده
و در اکثر نقاط عالم نیز از همین واحد کاربرد میشود.
با استفاده از فرمولهای زیر میتوان تبدیلات مختص اسب بخار به سایر واحد را انجام داد:
البته استفاده از اسب بخار نیز دردسرهای ویژه خود را دارد.
BHP (brake horsepower) به تجهیزات موردنیاز برای آزمایش
قدرت خروجی پیشرانهها اشاره دارد. در ایالاتمتحده این مورد
فقط با قطعات جانبی متصل به قوای محرکه اندازهگیری میشود
و البته بعضی موارد جانبی در نظر گرفته نمیشود؛
بنابراین اگر همهی قطعات در جای خود باشند، اعداد اسب
بخار HP آمریکاییها بالاتر از BHP محاسبه شده بدست اروپاییها به دست میآید.
WHP یا اسب بخار چرخ نیز نشاندهندهی قدرت مفیدی است
که پیشرانه فرآوری اجاره خودرو میکند و این واحد نیز با استفاده از گشتاوری
که از راه نیروهای محرکه به دست میآید محاسبه میشود.
PS
1PS = 0.986hp
این واژه مخفف pferdestärke است که ترجمهی سادهی آن همان اسب بخار است
اما بعضی اصلاحات متریک در آن چهره گرفته لغایت پسندیده حال قرن 21 باشد.
اسب بخار متریک در اروپا بهعنوان واحدی استاندارد برای اندازهگیری و بیان قدرت بکار میرود
و احتمالاً در آیندهای نهچندان دور در انگلستان نیز بهطور مفصل کاربرد خواهد شد.
استاندارد مهندسی رسمی برای اندازهگیری اسب بخار متریک به میزان توان باره بیچارگی
برای بالا بردن 75 کیلوگرم جرم به اندازهی یک متر و در یک ثانیه تعریف میشود.
این یکتا 1.4 درصد بیشتر از واحدهای امپریال قدیمی است.
حال که تعاریف و تفاوتهای واحدهای مختلف نیرو را دانستیم بهتر است نگاهی
به نیرو تولیدی برخی خودروهای سرشناس بیندازیم:
Nissan Skyline GTR R34: 206kW = 276hp = 280PS
McLaren 570S: 419kW = 562hp = 570PS
Honda Civic Type-R FK2: 228kW = 306hp = 310PS
Bugatti Chiron: 1,103kW = 1,479hp = 1500PS