تویوتا سوپرا یا بی ام و z4
اجاره خودرو در تهران
پس از گذشت بیش از شانزده سال، آخر الامر
بار دیگر اسم سوپرا به سبد محصولات تویوتا
بازگشته است. این خودروی اسپرت کاملاً
جدیدی است که از آغاز توسعه یافته تا هم
افرادی که بیش از یک دهه خواهان سوپرا
بودهاند اجاره خودرو و هم بهطورکلی علاقهمندان به
خودروهای اسپرت را به سمت خویش جذب کند.
البته تعداد رقبا در این کلاس افزایش پیدا کرده
و سوپرا دست کم در برخی نقاط دانشمند باید
با خودروهای مختلفی از پورشه 718 کیمن و
بامو M2 گرفته الی آلفارومئو 4C و آلپاین A110
به چشم وهمچشمی بپردازد. اینکه آیا سوپرای
جدید همان چیزی است که وعده دیتا شده و یا
اینکه آیا هنوز DNA گذشتگان نامدار خود را حفظ
کرده یا نه بعداً مشخص خواهد شد ولی حال
که هدف داریم این کوپهٔ جدید ژاپنی را با همتای
آلمانی خود یعنی بامو Z4 مقایسه کنیم.
اجاره ماشین در تهران
با نگاه به دسته جلویی دو خودرو، مشکل میتوان باورداشت کرد که هردو روی یک پلتفرم و معماری ساخته شدهاند. سوپرا در جلو دارای چراغهایی است که پیشینیان آنرا به یاد میآورد و لوگوی تویوتا نیز روی دماغهٔ V شکل آن جای گرفته که بهنوعی یادآور دماغهٔ خودروهای ساختاره یک است. سپر کوپهٔ اسپرت تویوتا ورودیهای متفاوتی با Z4 دارد و حتی طرح کاپوت اجاره ماشین دو خودرو نیز کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند.
در نمای جانبی، هم سوپرا و هم Z4 کاپوت کشیده و اوورهنگهای اختصار دارند و زاویهٔ شیشهٔ جلو نیز در هردو خودرو یکسان به نظر میرسد که این تشابهات به خاطر محدودیتهای پلتفرم و زیرساخت مشترک است؛ ولی بااینحال سوپرا از سقف تغییر ناپذیر دو حبابی برخوردار است درحالیکه Z4 صرفاً با سقف پارچهای جمع شونده به بازار عرضه میشود.
در نمای عقبی ولی تفاوتها حتی از جلو هم اغلب است زیرا درحالیکه در این سرنوشت طراحان بامو از المانها و مُدهای طراحی جدید بامو کاربرد کردهاند، ژاپنیها رویکرد کاملاً متفاوتی را به نمایش گذاشتهاند. در سوپرا، سپر و دیفیوزر تهاجمی، اسپویلر منقار اردکی بزرگ، چراغترمز الهام گرفته از خودروهای فرمول یک (و همینطور فراری F12 برلینتا) و گلگیرهای برجسته نمای زیاد جسورانه و البته کمابیش شلوغی را ایجاد کردهاند.
داخل
درحالیکه از بیرون بهسختی میتوان تشخیص داد که این دو ماشین زیرساخت و معماری مشترکی دارند، در تو داستان کاملاً متفاوت است چراکه بسیاری از ویژگیهای داخلی سوپرا از Z4 گرفته شدهاند. در کابین کوپهٔ ژاپنی تمام دکمهها، شاسیها، کنترلرهای رادیو و حتی غربیلک پروانه و کنترلکنندهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی iDrive تقریباً بهطور کامل مشابه همتای آلمانی هستند. به نظر میرسد در سوپرا بسیاری از کنترلرها، صفحهنمایش مرکزی، پانل سیستم تهویه و… از نسلهای پیشین محصولات بامو مثل سری 3 کهنه گرفته شده باشند.
بااینحال دست کم طراحی کلی داشبورد سوپرا متفاوت است و درحالیکه کنسول مرکزی در Z4 به سمت راننده گوشه دارد در سوپرا اینگونه نیست. علاوه بر این، در قسمتهای دیگری مثل دریچههای تهویه و صفحه آمپر دیجیتالی هم بین دو اتومبیل تفاوت وجود دارد. درمجموع هرچند تویوتا در کابین سوپرا از قطعات و متریال باکیفیت بامو بهرهگیری کرده است اما این موضوع چه بسا برای پیروان اسم افسانهای سوپرا خوشایند نباشد.
زیر کاپوت
سوپرا در ایالاتمتحده فعلاً با یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر دست نویس توربو عرضه خواهد شد که بدست بامو ساخته شده است. این موتور در سوپرا 340 اسب بخار نیرو و 495 نیوتن متر گشتاور فرآوری میکند که 48 اسب بخار و 5 نیوتن متر کمتر از خروجی آن در Z4 M40i است؛ پس کسانی که از بین این دو ماشین خواهان کوپهای قدرتمندتر و با تمرکز اغلب روی لذت رانندگی هستند بهاحتمالزیاد Z4 را گزینش خواهند کرد. این تفاوت قدرت خود را در عجله هم نشان میدهد بهگونهای که سوپرا ظرف 4.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه Z4 M40 برای این شغل به 0.2 ثانیه موعد اقلیت نیاز دارد و ظرف 3.9 ثانیه خویش را به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرساند؛ پس دست کم روی کاغذ، Z4 خودروی سریعتری از کوپهٔ دوباره متولدشدهٔ تویوتا است.