ماشین های گوناگون در کرایه اتومبیل
شرکتهای خودروسازی برای مدلهای گوناگون تولیدی خود، از پیشرانههای متنوعی کاربرد میکنند.
با پروا به کلاس خودرو و قصد اصلی آن، تیمهای مهندسی خودروساز گونه ها گوناگون پیشرانه،
از دو سیلندر خطی با حجم زیر یک لیتر لغایت ۱۶ سیلندر W شکل را در خط فرآوری شرکتها بهرهگیری میکنند.
Engine / پیشرانه
آیا تابهحال اندیشه کردهاید که قدرتمندترین پیشرانهها بر بنیاد شمار سیلندر بدست چه برندهای خودروسازی فرآوری میشود؟
هدف از نگارش این مطلب دقیقاً استجابت به همین سؤال است. البته برای مقایسهی بهتر،
پیشرانههای هیبرید که با کمک موتورهای الکتریکی به قدرتهای بالا دست پیدا میکنند درنظر گرفته نشدهاند.
بهعنوان مثال هایپرکار جدید مرسدسبنز AMG پروژه یک، با پیشرانهی ۶ سیلندر V شکل ۱.۶ لیتری در
کناره ۴ موتور الکتریکی حدود ۱۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. اگر بخواهیم خودروهای با قوای
محرکه هیبرید را هم در این مقاله اضافه کنیم، چه بسا خبری از پیشرانههای سوختن محض نخواهد بود.
اجاره خودرو
علاوه بر این، بهمنظور رسیدگی بهتر تنها پیشرانههایی که هماکنون در خط فرآوری برندهای خودروساز هستند،
شناسایی خواهند شد. در بسیاری از موارد، پیشرانههای چندسال گذشته،
تیونینگ شده یا حتی برخی موتورسیکلتهای سنگین در طبقهبندی این مقاله مقام اول خواهند بود.
سعی شده است تا در هر کلاس پیشرانه باتوجه به تعداد سیلندرها، پرقدرتترین مدل صرفنظر از تاریخ فرآوری نیز معرفی شود.
با بیان این توضیحات، از شما دعوت میکنیم الی خوانندهی فهرست قدرتمندترین پیشرانههای فعلی در صنعت خودروسازی باشید.
فیات TwinAir با حجم ۸۷۵ سیسی – توربوشارژ
نهایت قدرت: ۱۰۳ اسب بخار
اجاره اتومبیل بدون راننده
پیشرانهی توئیناِیر فیات برای نخستین بار در سنه ۲۰۰۷ رونمایی و تولید گونه توربوشارژ در
مدل فیات 500 در سنه ۲۰۱۰ آغاز شد. این پیشرانهی کوچک و پرقدرت با استفاده از
سیستم زمانبندی مولتیاِیر متغیر سوپاپها ابتکار تیم مهندسی فیات بهرهی قابل توجهی دارد.
نمونهی تنفس طبیعی این پیشرانه با حجم ۱ لیتر نیز در دسترس است. پیشرانهی توئینایر توربوشارژ فیات
بعد از کسب عنوان بهترین پیشرانهی عالم در سنه ۲۰۱۱ در مدلهای دیگری همچون فیات پاندا،
فیات پونتو و آلفارومئو میتو نیز کاربرد شد.
درحالیکه حاصل سعی مهندسان فیات،
قدرتمندترین پیشرانهی ۲ سیلندر فعلی صنعت خودروسازی عنوان میشود؛
ولی این حکایت در دنیای موتورسیکلتها متفاوت است. بهعنوان نمونه
موتورسیکلت 1299 پانیگاله R FE محصول دوکاتی،
از پیشرانهی ۲ سیلندر V شکل با حجم ۱۲۸۵ سیسی، ۲۰۷ اسب بخار نیرو میگیرد.
فورد اکوبوست با حجم ۱ لیتر – توربوشارژ
نهایت قدرت: ۱۳۶ اسب بخار
سری پیشرانههای اکوبوست (EcoBoost) فورد با به کارگیری انواع توربوشارژ،
با منظور خروجی توان بالا و سنجش با پیشرانههای تنفس طبیعی با حجم بالا ساخته شدند.
نوع ۱ لیتری اکوبوست با کد «فاکس» به معنی روباه، اندازه بلوک مساوی یک
کاغذ A4 و دو تنظیمات با نیرو خروجی متفاوت از سنه ۲۰۱۲ لغایت بهامروز فرآوری میشود.
پیشرانهی دورنگار فورد در مدلهای تولیدی این برند آمریکایی مثل فوکوس،
فیِستا، موندئو و بی-مکس نصب میشود.
اکنون پیشرانهی ۱ لیتری فاکس اکوبوست فورد قدرتمندترین پیشرانهی ۳ سیلندر صنعت خودروسازی است.
البته بهتازگی نوع ۱.۵ لیتری و تمام آلومینیومی این پیشرانه با کد «دراگون» به معنی
اژدها و توان ۱۹۷ اسب بخار رونمایی شد که بر اساس اخبار منتشرشده،
در امسال با نسل هشتم مدل فیستا ST به بازار اروپا خواهد رسید.
مرسدسبنز AMG با حجم ۲ لیتر – توربوشارژ
نهایت قدرت: ۳۷۵ اسب بخار
پیشرانهی ۴ سیلندر خطی توروبوشارژ مرسدس AMG با کد M133 و حجم ۲ لیتر
که در مدلهای سری 45 مرسدس AMG دربرگیرنده A، CLA و GLA نصب میشود،
به ازای هر لیتر حجم، ۱۹۰.۵ اسب بخار نیرو تولید میکند. همانطور که انتظار میرود،
پیشرانههای AMG علاوه بر قدرت، گشتاور بالا هم دارند که M133 با ۴۵۰ نیوتنمتر گشتاور،
از این قاعده مستثنا نیست.
با اینکه ۳۷۵ اسب بخار قدرت از پیشرانهی ۲ لیتری توربوشارژ برای یک خودروی جادهای فوقالعاده است؛
ولی قدرتمندترین پیشرانهی این کلاس در تاریخ نیست. در سال ۲۰۱۴ بود که
میتسوبیشی از قدرتمندترین نسخهی جادهای لنسر ایوولوشن با پیشرانهی ۴ سیلندر توربوشارژ
مختص بازار بریتانیا رونمایی کرد. کد FQ-440 MR در دودمان دهم میتسوبیشی لنسر
ایوولوشن با ۴۴۰ اسب بخار توان و ۵۶۰ نیوتنمتر گشتاور به اتفاق بود که فقط
در تعداد ۴۰ دستگاه با اجاره ماشین قیمت ۵۰ هزار پوند (حدود ۸۳ هزار دلار) برای عرضه در بریتانیا ساخته شد.
آئودی TFSI با حجم ۲.۵ لیتر – توربوشارژ
نهایت قدرت: ۴۰۰ اسب بخار
استفاده از پیشرانههای ۵ سیلندر به اندازهی گونه ۴ یا ۶ سیلندر در صنعت خودروسازی
مرسوم نیست و برای اولین بار در خودروهای جادهای فرآوری متعدد بدست مرسدسبنز بهرهگیری شد.
ولی برند آلمانی آئودی با پیشرانهی TFSI پرقدرت ۵ سیلندر خود از سال ۲۰۱۰ الی بهامروز،
عنوان بهترین پیشرانهی ۲ الی ۲.۵ لیتری دانشمند را کسب کرده است.
پورشه ۶ سیلندر دست نویس با حجم ۳.۸ لیتر – توربوشارژ (توئین توربو)
نهایت قدرت: ۶۹۰ اسب بخار
سریعترین نسخه از پورشه 911 تاریخ، مدل GT2 RS است که در حال حاضر،
رکورددار پیست نوربرگرینگ در کلاس خودروهای جادهای نیز محسوب میشود.
پیشرانهی توئینتوربوشارژ ۳.۸ لیتری پورشه با توان ۶۹۰ اسب بخار و ۷۵۰ نیوتنمتر گشتاور،
قدرتمندترین پیشرانهی ۶ سیلندر فعلی صنعت خودروسازی است.
پورشه 911GT2 RS محور عقب حتی از هایپرکار هیبرید 918 اسپایدر
تمام چرخ محرک هم عملکرد بهتری در پیست جهنم سبز داشته است.
با اینحال سریعترین خودروی جادهای پورشه در تست صفر لغایت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، 918 اسپایدر است.
کونیگزگ V8 با حجم ۵ لیتر – توربوشارژ (توئین توربو)
نهایت قدرت: ۱۳۶۰ اسب بخار
بدون شک بیشتر عاشقان دنیای خودرو،
بهخصوص خودروهای آمریکایی با شنیدن نام V8 آمادهی بروز دادن کودک درون خود میشوند.
بهجرئت میتوان گفت که پیوند بین خودروهای نیرومند و پیشرانههای V8 بهترین ترکیب شدنی در
عین ابعاد مناسب موتور است. بسیاری از اجاره خودرو در تهران خودروهای اسپرت و سوپراسپرت دانشمند
همانند شورولت کوروت، فراری 488،
مکلارن 720S و بسیاری سایر با قلب تپندهی ۸ سیلندر V شکل عرضه میشوند.